Amsterdam abstract schilderijen Rein Mulder

ABSTRACT KUNSTSCHILDERWERK AMSTERDAM EN HOOFDDORP
Rein Mulder heeft doek Van Gogh wedstrijd 2015 geschonken Pier-K De Meerse maand juni te bekijken in schouwburg foyer 2017 maand juni.
Waarna hij een plek krijgt bij Directeur op haar kamer.
Dit doek werd 4 plaats in Van Gogh schilderwedstrijd Breda’s Museum in publiek stemmen over de duizend inzendingen.
In het jaar Van Gogh 125 jaar zou zijn geworden.
Doek heeft 2 maanden geëxposeerd in Breda’s Museum met 124 andere finalisten.

www.reinmulder.com. kom eens kijken altijd welkom.
Ingeschreven bij pier k iktoon De Meerse kunst en cultuur Hoofddorp.
Betaalbare doeken zonder winst in Hoofddorp.
Workshops voor oud en jong, diverse Amsterdam ook ouderen zorginstellingen.
Al diverse gedaan in Amsta zorginstelling goede organisatie en doe het vrijwillig.
Alleen materiaal kosten.

Rein Mulder Pier-K Expositie schouwburg De Meerse  2017

 

IMG_055502_12_2015_ReinMulder

 

 

14947798_1829956037223636_8790856018386442912_nimagesDSC00291DSC00289DSC00326IMG_3367IMG_2857IMG_2687Handjes

IMG_2186IMG_2083IMG_2115IMG_0055IMG_2208IMG_1885peaceIMG_1599 _2_

IMG_1528loveschilderij-varkentjede-cirkelpersoon-in-kleur-vooraanzichtLoversspeels_abstractschilderijen 007_1350982484_1351027762_1354027353IMG_0649wervelwindspaceschilderij_nieuwloveStop_warschilderij_nieuwgekleurde_doekjes_abstractAlle foto,s recht genomen 012_1351027720_1354027109001_1350928341_1351027780_1354027153IMG_1152_1354192414IMG_1516IMG_0110

Ontstaan van het abstract expressionisme

De term ‘New York School’ (ook: First Generation American painting) is een synoniem van ‘abstract expressionisme’, maar refereert specifieker aan de schilders, onder wie Jackson Pollock en Willem de Kooning, in New York in de jaren 1940, die het abstract expressionisme hebben ‘uitgevonden’. Er was geen sprake van een groep met een gemeenschappelijke visie op schilderkunst. Zo vallen een expressionist als De Kooning en een volledig abstract werkende kunstenaar als Mark Rothko onder deze zelfde noemer.

Voor de Tweede Wereldoorlog had Amerikaanse kunst een provinciaal karakter gekregen, onder meer door de focus die het Federal Art Project, het werkgelegenheidsproject van de Amerikaanse overheid voor kunstenaars tijdens de Grote Depressie, had gericht op het eigen land en de eigen geschiedenis. De kunstcriticus Barbara Rose merkte wel op, dat het Project geen onderscheid maakte tussen abstracte en figuratieve kunst, en daardoor bij heeft gedragen aan het acceptabel maken van abstracte kunst.[1]Daarnaast leerden diverse latere kunstenaars van de New York School elkaar hier kennen. Ook stimuleerde het Project, door het verschaffen van betaald werk, dat parttime-schilders zoals Willem de Kooning zich gingen zien als professionals,[2] en verstevigde het de invloed van het muralisme op de betrokken kunstenaars.

Ook de Art Students League of New York en de opening in 1942 van de Art of This Century Gallery in New York, waardoor de nog onbekende kunstenaars een plek kregen om te exposeren, hebben bijgedragen in de ontwikkeling van het abstract expressionisme.

De invasie van surrealisten in New York, uitgeweken voor de oorlog (onder anderen André Breton, Max Ernst, André Masson en Roberto Matta) zorgde voor een vitalisering van de New Yorkse avant-garde.

Het abstract expressionisme ontstond in de receptie door een aantal Amerikaanse kunstenaars van Europese kunstenaars en kunststromingen. De belangrijkste waren het expressionisme en het surrealisme zoals omschreven door André Breton, en de abstractie van bijvoorbeeld de Stijl en Wassily Kandinsky. De grote verschillen tussen Europese en Amerikaanse kunst werden duidelijk in een aantal kenmerken, met name het formaat en de compositie. De Amerikanen verwierpen de Europese landschappelijke wijze van compositie, en benaderden het doek bijvoorbeeld (gechargeerd gesteld) als een uithangbord waarop centraal een groot embleem geplaatst kon worden[3](Rothko), of als een “arena in which to act”.[4]

In het abstract expressionisme speelden het kubisme en het surrealisme, twee ogenschijnlijk onverenigbare stromingen, de belangrijkste rol als Europese invloed, zoals de kubistische ideeën over ruimte. De surrealistische ideeën over ongeleid handelen en procesmatig boven eindresultaat-gericht werken werden in Amerika door het abstract expressionisme met nieuwe ogen bekeken en uitgewerkt.
De buitenzijde van de Rothko-chapel in Houston, Texas
Naast deze beïnvloeding, heerste er in Amerika ook aversie tegen de Europese vooroorlogse avantgardistische stromingen. Clyfford Still sprak over de “steriele conclusies van Europese decadentie”,[5] waarvan hij zich moest bevrijden.

Bron wikipedia

 

 

2 reacties

  1. In de ijle structuur van Mondriaans beeld kun je steeds nieuwe dingen blijven ontdekken. Door het vrijwel ontbreken van een herkenbare voorstelling roept het schilderij heel veel associaties op. Volgens de schilder zelf en volgens puriteinse kunsthistorici horen we die associaties ongetwijfeld niet te hebben. Maar in de praktijk blijken veel van Mondriaans schilderijen pas echt te gaan leven als je desondanks besluit er gewoon even je eigen gang mee te gaan.

    http://www.reinmulder.com

  2. ABSTRACT KUNSTSCHILDERWERK AMSTERDAM EN HOOFDDORP
    Rein Mulder heeft doek Van Gogh wedstrijd geschonken Pier-K De Meerse maand juni te bekijken in schouwburg foyer 2017 maand juni.
    Waarna hij een plek krijgt bij Directeur op haar kamer.
    Dit doek werd 4 plaats in Van Gogh schilderwedstrijd Breda’s Museum in publiek stemmen over de duizend inzendingen.
    In het jaar Van Gogh 125 jaar zou zijn geworden.
    Doek heeft 2 maanden geëxposeerd in Breda’s Museum met 124 andere finalisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *